Wydział Mechaniczno-Energetyczny

Nowe stanowisko dla studentów i badaczy – hamownia tłokowych silników lotniczych małej mocy

Data: 08.03.2023 Kategoria: Życie Wydziału

Wydział Mechaniczno-Energetyczny ma nowe stanowisko, z którego będą korzystać studenci w czasie zajęć, a naukowcy mogą na nim prowadzić badania. Zbudowali je pracownicy Wydziału we współpracy z wielokrotnym zwycięzcą zawodów Pucharu Polski i Mistrzem Polski w klasie modeli akrobacji precyzyjnej F3A – Jackiem Szczepaniakiem.

Stanowisko do badania tłokowych lotniczych silników małej mocy (czyli w uproszczeniu: hamownia) na razie stanęło w kampusie głównym i toczą się przy nim ostatnie prace. Docelowo będzie wykorzystywane przez studentów w kampusie przy ul. Długiej– w planowanym tam centrum dydaktyki lotniczej, powstającym obecnie przy Wydziale Mechaniczno-Energetycznym.

stanowisko_hamownia4.jpg

Stanowisko tworzy metalowa konstrukcja, na której zamocowany jest dwusuwowy, 4-cylindrowy silnik o mocy maksymalnej 22 KM. Skojarzone z jego wałem śmigło odpowiada za konwersję generowanej w silniku energii mechanicznej na pracę ciągu, a więc za efekt użyteczny każdego napędu lotniczego. Oddziaływanie silnika i śmigła na stanowisko i uzyskiwane przez nie wskaźniki eksploatacyjne są na bieżąco monitorowane (m.in. dzięki tensometrowi i innym czujnikom - termometrom, obrotomierzom, przepływomierzom, manometrom), dając wgląd w uzyskiwane parametry pracy napędu lotniczego.

Hamownię zbudowali wspólnie dr inż. Maciej Cholewiński, mgr inż. Jean-Marc Fąfara- doktorant z Katedry Inżynierii Konwersji Energii, mgr inż. Michał Lepszy – technik z Katedry Kriogeniki i Inżynierii Lotniczej oraz Jacek Szczepaniak – mieszkający w Rzeszowie wielokrotny uczestnik i tryumfator zawodów z cyklu Pucharu Polski w klasie modeli akrobacji precyzyjnej F3A, od wielu lat czynny projektant i konstruktor bezzałogowych statków powietrznych.

stanowisko_hamownia2.jpg

Dr inż. Maciej Cholewiński przypomina, że WME, na kierunku Lotnictwo i kosmonautyka (specjalność napędy i płatowce), kształci przyszłych specjalistów z zakresu silników lotniczych. Dzięki podjętej inicjatywie, w ramach kursu Badanie napędów lotniczych, studenci będą teraz mogli zapoznać się z budową małego silnika lotniczego, zaplanować eksperyment z wykorzystaniem hamowni czy też nauczyć się tworzenia bilansu energetycznego tego typu napędu stosowanego w „bezzałogowcach”.

Stanowisko zostało zbudowane ze środków Wydziału Mechaniczno-Energetycznego.

Więcej informacji na stronie Politechniki Wrocławskiej.

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję