Dowiedz się więcej! Zapraszamy na wykłady związane z lotnictwem i kosmonautyką. Prezentacje odbywają się przez cały dzień 30.03.2023 w budynku D1 sali 310b (trzecie piętro), natomiast demonstracje laboratoryjne w salach 103 oraz 111 (pierwsze piętro).
Nasi wykładowcy przygotowali dla Was serię ciekawych wykładów popularnonaukowych w tematach, które bliżej omawiane są podczas zajęć na kierunku lotnictwo i kosmonautyka. Poniżej szczegółowy plan dnia i skrótowe opisy wszystkich wykładów.
Na mapie pokazano położenie budynku D1 na głównym kampusie Politechniki Wrocławskiej. Znajduje się w bespośredniej bliskości Placu Grunwaldzkiego (Ronda Regana) oraz nowoczesnej biblioteki Politechniki Wrocławskiej (D21).
Prezentacje
Opis: W tym roku mija 120 rocznica pierwszego lotu statku powietrznego cięższego od powietrza skonstruowanego przez braci Wilbur i Orville Wright. Pierwszy lot uznawany jako początek rozwoju lotnictwa odbył się 17 grudnia 1903r na samolocie Flyer w Kitty Hawk w Karolinie Północnej w Stanach Zjednoczonych. Dwa lata temu na Politechnice Wrocławskiej został uruchomiony nowy kierunek studiów stacjonarnych - Lotnictwo i kosmonautyka, który oferuje kształcenie w obszarze techniki lotniczej i kosmicznej. Studia ukierunkowane są na uzyskanie wiedzy i praktycznych umiejętności w zakresie konstruowania, wytwarzania i eksploatacji statków powietrznych oraz obiektów kosmicznych. Dają możliwość poznania zaawansowanych technologicznie układów konstrukcyjnych, wykorzystujących nowatorskie technologie i rozwiązania techniczne oparte o najnowocześniejsze materiały, najnowocześniejsze techniki komputerowe, najnowszą „elektronikę pokładową” oraz rozbudowane systemy diagnostyczne zapewniające bezpieczeństwo i niezawodność obiektów latających i kosmicznych.W ramach zajęć zostanie zaprezentowany program zdobywania wiedzy na kierunku lotnictwo i kosmonautyka, na którego tle zostaną omówione zagadnienia dotyczące zagadnień związanych z konstrukcją statków powietrznych, budową i działaniem zespołów napędowych statków powietrznych oraz działaniem jego wyposażenia. Ponadto zostaną pokazane i omówione przekroje silników lotniczych zgromadzone na sali wykładowej. Typ, rodzaj, przeznaczenie i ich osiągi.
Opis: Lotnictwo i kosmonautyka to obecnie jedne z dynamiczniej rozwijających się gałęzi światowych gospodarek. Jako dziedziny nauki i techniki są niezwykle interdyscyplinarne, nieszablonowe i bogate w wyzwania natury badawczej, technicznej i organizacyjnej. Dają niezwykłą satysfakcję każdemu obcującemu z nimi – niezależnie od wieku czy też stanowiska. Wśród pasjonujących technologii na co dzień poruszających się nad naszymi głowami są między innymi silniki - montowane w samolotach, helikopterach i rakietach, pozwalają pokonywać człowiekowi kolejne bariery w przestworzach, a jednocześnie coraz mniej ingerują w środowisko naturalne. Niniejsza prezentacja ma na celu przybliżenie najpopularniejszych typów napędów lotniczych i kosmicznych – ich historii i zasady działania – oraz omówienie roli i tendencji rozwojowych współczesnych silników stosowanych w różnych statkach powietrznych i kosmicznych. Przywołane zostaną nietypowe zastosowania współczesnej nauki i techniki oraz wyzwania, przed którymi najprawdopodobniej staną już wkrótce inżynierowie i projektanci – w tym także ci kształceni na Wydziale Mechaniczno-Energetycznym Politechniki Wrocławskiej, m.in. na kierunku Lotnictwo i Kosmonautyka.
Jesteście gotowi do startu?
Opis: Katastrofa lotnicza przeraża, stawia setki pytań a także budzi nadzieję, że dzięki wypowiedziom ekspertów i świadków dramatycznych zdarzeń oraz zapisom pokładowych systemów rejestracji parametrów lotu będzie można odtworzyć przebieg, poznać przyczyny oraz w przyszłości zapobiec podobnym zdarzeniom.Pokładowy system rejestracji parametrów lotu to jeden z systemów pokładowych współczesnego statku powietrznego umożliwiający rejestrację wybranych parametrów charakteryzujących parametry pilotażowo – nawigacyjne, parametry kontroli pracy zespołów napędowych oraz parametry pracy wybranych systemów pokładowych. Zarejestrowane dane zabezpieczone są przed skutkami katastrofy lotniczej i pozwalają na ustalenie oraz analizę przyczyn i przebiegu samej katastrofy lotniczej. W prezentacji zostanie przedstawiona budowa, metody rejestracji parametrów lotu, metody zabezpieczenia przed skutkami katastrofy oraz metody deszyfracji zarejestrowanych danych pokładowych systemów rejestracji parametrów lotu.
Opis: Współcześnie przeżywamy rewolucję technologiczną polegającą na coraz szerszym i bardziej zauważalnym przenikaniu rozwiązań sztucznej inteligencji do każdej z dziedzin życia. Systemy takie jak ChatGPT budzą zrozumiałe emocje i fascynację na całym świecie. Prezentacja pokaże ewolucję paradygmatów sztucznej inteligencji prowadzącą do jej nowoczesnej formy bazującej na głębokim uczeniu maszynowym. W przystępny sposób pokaże zasadę działania tego typu systemów. Prezentacja też będzie okazją do omówienia bardziej abstrakcyjnych aspektów inteligentnych systemów, między innymi zasad ich projektowania, kryteriów oceny ich zachowania, rodzajów środowisk, w jakich funkcjonują te systemy, przykładowe architektury, itp. W prezentacji nie zabraknie pokazania możliwości nowoczesnych systemów sztucznej inteligencji, w tym wybrane przykłady zastosowań w automatyce przemysłowej, lotnictwie i kosmonautyce.
Opis: „Weź kawałek sznurka i przywiąż do niego kamień. Zacznij kręcić tą prymitywną procą. Pod wpływem siły odśrodkowej kamień naciągnie linę. A co się stanie, gdy taką „linę” przymocujemy na ziemskim równiku, rozciągniemy ją daleko w kosmos i zawiesimy na niej odpowiedni ładunek ? Jeśli lina jest wystarczająco długa, to siła odśrodkowa rozciągnie ją tak, jak kamień napina nasz sznurek, zapobiegając spadnięciu ładunku na Ziemię. Przez ponad pół wieku rakiety były jedynym sposobem na podróż ludzi i ładunków w przestrzeń kosmiczną. Ale w niezbyt odległej przyszłości możemy mieć inną opcję wysyłania ludzi i ładunków na orbitę, kolosalną windę rozciągającą się od powierzchni Ziemi na wysokość prawie 100 000 km. Winda kosmiczna nazywana również mostem kosmicznym, drabiną gwiezdną lub windą orbitalną jest futurystycznym systemem transportu ludzi i ładunków w przestrzeń kosmiczną. Głównym elementem windy jest kabel CNT (zwany także tetherem) zakotwiczony na powierzchni Ziemi w okolicy równika i rozciągający się w przestrzeń kosmiczną na odległość dochodzącą do 100 000 km. Po tym kablu przemieszcza się kapsuła windy z pasażerami lub ładunkiem od portu kosmicznego na równiku do stacji kosmicznej na orbicie geostacjonarnej. Szacuje się, że winda kosmiczna obniży cenę dostawy 1 kg ładunku na orbitę wokółziemską poniżej 200 USD za kg przy obecnych 12 000 USD na pokładzie SpaceX oraz stanie się pomostem do eksploracji całego Układu Słonecznego. W prezentacji zostanie przedstawiona koncepcja budowy windy kosmicznej, wymagania i ograniczenia technologiczne, wybór miejsca budowy stacji naziemnej oraz niebezpieczeństwa związane z użytkowaniem windy.![]()
Wydział Mechaniczno-Energetyczny ma nowe stanowisko, z którego będą korzystać studenci w czasie zajęć, a naukowcy mogą na nim prowadzić badania. Hamownię zbudowali wspólnie z dr. Cholewińskim, doktorant Jean-Marc Fąfara z Katedry Inżynierii Konwersji Energii, technik Michał Lepszy i Jacek Szczepaniak z firmy JPS-RC – mieszkający w Rzeszowie wielokrotny Mistrz Polski i zdobywca Pucharu Polski samolotów zdalnie sterowanych w klasie modeli akrobacji precyzyjnej F3A, F3P i F3M.