dr inż. Maciej Cholewiński
Kontakt:
- plac Grunwaldzki 13, 50-378 Wrocław, bud. D-1, pok. 106,
- tel. 71 320 44 51,
- maciej.cholewinski@pwr.edu.pl
W semestrze zimowym roku akademickiego 2025/2026 prowadzę zajęcia dydaktyczne z takich kursów jak Badanie napędów lotniczych (W+L), Teoria napędów lotniczych (W), Napędy lotnicze 1 (W+P), Zespoły napędowe lotnicze i kosmiczne (W+C+P), Napędy lotnicze (W) - aktualny harmonogram dostępny w systemie USOS. Terminy poszczególnych spotkań proszę każdorazowo weryfikować z poziomu systemu USOS - ze względu na możliwe roszady, dni urlopowe, wyjazdy konferencyjne itp. itd. mogę dokonywać pewnych zmian w harmonogramie bez wspominania o nich w niniejszej wizytówce pracowniczej.
Konsultacje w semestrze zimowym roku akademickiego 2025/2026:
- CZW 11-13,
- PT 11-13.
Uwaga, zmiany: konsultacje w dniu 07.11.2025 (piatek) skrócone do 1 godziny (11-12) - druga godzina przeniesiona na poniedziałek (zajęcia jak we WT TN), 10.11.2025, na godzinę 14-15 (miejsce bez zmian). Przepraszam za komplikacje.
Konsultacje, do odwołania, odbywają się wyłącznie stacjonarnie (pok. 106 w bud. D-1), a po uprzednim zapowiedzeniu się - także za pośrednictwem platformy Microsoft Teams, Google Meet lub ZOOM bądź też telefonicznie.
Prace dyplomowe i inne formy współpracy:
Osoby zainteresowane podjęciem współpracy (prace dyplomowe - inżynierskie, magisterskie; działalność wydawnicza lub publikacyjna; pomoc w organizacji wydarzeń naukowych lub popularno-naukowych; wsparcie różnych inicjatyw badawczo-rozwojowych) zapraszam do kontaktu mailowego.
Tematy prac dyplomowych pod moim przewodnictwem zgłaszane (nie później niż do końca stycznia w przypadku semestrów letnich oraz nie później niż do końca maja w roku poprzedzającym obronę w przypadku semestrów zimowych) będą wyłącznie po uprzednim ustaleniu ich zakresu oraz stosowanych na ich potrzeby narzędzi, z osobami bezpośrednio zainteresowanymi. Z tego względu zachęcam do rozmów w miesiącach poprzedzających wybór tematów ww. prac (poniżej zamieszczam moje aktualne zainteresowania naukowe i dydaktyczne). Przykładowe tematy prac dyplomowych:
- Projekt wstępny systemu zasilania lotniska w energię elektryczną, ciepło i paliwa płynne, oparty na technologiach wodorowych oraz OZE,
- Projekt wstępny silnika lotniczego klasy VCE o ciągu maksymalnym 200 kN,
- Projekt wstępny jednoprzepływowego, turbinowego silnika lotniczego o ciągu maksymalnym 3 kN,
- Projekt wstępny napędu hipersonicznego do bezzałogowego statku powietrznego o maksymalnej masie startowej 100 ton,
- Projekt wstępny turbowentylatorowego silnika o ciągu maksymalnym 400 kN,
- Projekt wstępny układu napędowego ornitoptera o rozpiętości skrzydeł 2 m,
- Projekt koncepcyjny komory spalania wodorowego, turbinowego silnika lotniczego o ciągu maksymalnym 200 kN,
- Projekt regulowanego wlotu powietrza dla hipersonicznego, bezzałogowego statku powietrznego o maksymalnej masie startowej 50 ton,
- Projekt wstępny regulowanej dyszy wylotowej dla wielozadaniowego myśliwca o obniżonej wykrywalności,
- Projekt wstępny silnika turbowałowego dla pasażerskiego tiltrotora o maksymalnej masie startowej 30 ton,
- Badania zjawisk cieplno-przepływowych zachodzących w układzie wylotowym silnika turbowentylatorowego wyposażonego w nakładki szewron,
- Projekt stanowiska do badania turboodrzutowych silników lotniczych małej mocy,
- Badania wpływu różnych dodatków paliwowych na parametry pracy dwusuwowego silnika lotniczego małej mocy,
- Projekt okapotowania czterosuwowego, tłokowego silnika lotniczego o mocy maksymalnej 60 kW,
- Badania numeryczne efektu Coandy w obrębie statku powietrznego wyposażonego w napęd turboodrzutowy z wyprowadzeniem spalin na powierzchnie nośne,
- Projekt stanowiska do badania małych silników rakietowych na stały materiał pędny,
- Identyfikacja zjawisk cieplno-przepływowych w liniowej dyszy typu aerospike silnika rakietowego o ciągu maksymalnym 1000 kN,
- Projekt wstępny rakietowego silnika hybrydowego o ciągu maksymalnym 75 kN,
- Projekt wstępny tłokowego, czterosuwowego silnika lotniczego z cylindrami w układzie boxer, o mocy maksymalnej 100 kW,
- Projekt wstępny tłokowego, dwusuwowego silnika lotniczego o mocy maksymalnej 10 KM,
- Projekt wstępny turbosprężarki do tłokowego silnika lotniczego o mocy maksymalnej 50 kW,
- Projekt wstępny turbośmigłowego silnika lotniczego o mocy maksymalnej 500 kW,
- Badanie numeryczne efektu Meredith w samolocie North American Aviation P-51 Mustang,
- Projekt chłodnicy oleju dla samolotu An-2,
- Budowa stanowiska laboratoryjnego do badania silników klasy cold gas thruster,
- Projekt chłodnicy powietrza do turbodoładowanego, lotniczego silnika tłokowego o mocy maksymalnej 100 kW,
- Projekty wymiennika ciepłowniczego dla poresursowego silnika lotniczego o mocy 300 kW,
- Projekt wstępny startowego silnika rakietowego do pocisku balistycznego,
- Projekt koncepcyjny hybrydowego napędu klasy TRCC dla statku kosmicznego wielokrotnego użytku,
- Projekt wstępny turbinowego napędu odrzutowego wykorzystywanego podczas zniżania i lądowania wahadłowca,
- Projekt wymiennika ciepła do regeneracyjnego podgrzewu powietrza od spalin w JTSO,
- Analiza możliwości poprawy parametrów pracy JTSO dzięki wykorzystaniu ciepła spalin i regeneracyjnego podgrzewacza powietrza,
- Projekt 2-suwowego silnika tłokowego lotniczego z zapłonem samoczynnym i tłokami przeciwsobnymi,
- Projekt wymienika ciepła olejowo-paliwowego dla silnika turbowentylatorowego dużego ciągu,
- Projekt wymienika ciepła olejowo-powietrznego dla silnika tłokowego małej mocy,
- Projekt wymiennika ciepła wodorowo-powietrznego dla silnika turboodrzutowego klasy NK-88,
- Projekt wymiennika ciepła metanowo-powietrznego dla silnika turboodrzutowego klasy NK-89,
- Projekt wstępny silnika offsetowego dla motocykla żużlowego,
- Projekt wstępny silnika turbostrumieniowego dla naddźwiękowego bombowca strategicznego,
- Projekt wstępny instalacji paliwowej dla średniokadłubowego samolotu pasażerskiego o napędzie wodorowym,
- Projekt systemu CAE służącego do wstępnego projektowania lotniczych silników tłokowych,
- Projekt wstępny turbinowego silnika odrzutowego dla pocisku manewrującego powietrze-ziemia o masie startowej 1500 kg,
- Projekt wstępny lotniczego silnika Wankla o mocy nominalnej 100 kW,
- Projekt wstępny lotniczego silnika tłokowego w układzie OPOC o mocy nominalnej 100 kW.
Zainteresowania naukowe:
- napędy lotnicze (jedno- i dwuprzepływowe, turbośmigłowe, turbowałowe, rakietowe, strumieniowe, tłokowe, pulsacyjne, hybrydowe, VCEs itd.), w tym: identyfikacja zjawisk cieplno-przepływowych, zagadnienia wytrzymałościowe, optymalizacja, spalanie i paliwa,
- systemy pokładowe statków powietrznych,
- technologie energetyczne nowej generacji w zastosowaniach stacjonarnych i mobilnych,
- modelowanie systemów energetycznych,
- ograniczanie emisji zanieczyszczeń z technologii stacjonarnych i mobilnych,
- utylizacja energii odpadowej,
- komputerowe wspomaganie projektowania.
Poniżej zamieszcza się także spis ostatnich 10 publikacji naukowych oraz link do pełnego zestawienia:

