Wydział Mechaniczno-Energetyczny

dr inż. Maciej Cholewiński

Email: maciej.cholewinski@pwr.edu.pl

Jednostka: Wydział Mechaniczno-Energetyczny » Katedra Kriogeniki i Inżynierii Lotniczej

Kontakt:

W semestrze letnim roku akademickiego 2024/2025 prowadzę następujące zajęcia ze studentami:

  • PON/TN 9:15-11:00, s. 103 bud. D-1 - Napędy lotnicze 2 (projekt, grupa 6),
  • PON/TP 9:15-11:00, s. 103 bud. D-1 - Napędy lotnicze 2 (projekt, grupa 5),
  • PON 11:15-13:00, s. 59 bud. C-6 - Teoria napędów lotniczych (wykład),
  • WT/TN 9:15-11:00, s. 103 bud. D-1 - Napędy lotnicze 2 (projekt, grupa 2),
  • WT/TP 9:15-11:00, s. 103 bud. D-1 - Napędy lotnicze 2 (projekt, grupa 1),
  • WT 11:15-13:00, s. 1.31. bud. C-13 - Napędy lotnicze 2 (wykład),
  • WT/TN 15:15-16:55, s. 111 bud. D-1 - Konstrukcje lotnicze i kosmiczne (projekt, grupa 2),
  • WT/TP 15:15-16:55, s. 111 bud. D-1 - Konstrukcje lotnicze i kosmiczne (projekt, grupa 1),
  • PT/TN (25.04.2025, 09.05.2025, 06.06.2025, 18.06.2025) 7:35-9:00, s. 261 bud. A-4 - Konstrukcje lotnicze i kosmiczne (ćwiczenia).

Terminy poszczególnych spotkań proszę weryfikować w systemie USOS - ze względu na możliwe roszady, dni urlopowe, wyjazdy konferencyjne itp. itd. mogę dokonywać pewnych zmian w harmonogramie bez wspominania o nich w niniejszej wizytówce pracowniczej.

Konsultacje w semestrze letnim roku akademickiego 2024/2025:

  • PON 15-17,
  • WT 13-15.

Konsultacje, do odwołania, odbywają się wyłącznie stacjonarnie (pok. 106 w bud. D-1), a po uprzednim zapowiedzeniu się - także za pośrednictwem platformy Microsoft Teams lub telefonicznie.

Prace dyplomowe i inne formy współpracy:

Osoby zainteresowane podjęciem współpracy (prace dyplomowe - inżynierskie, magisterskie; działalność wydawnicza lub publikacyjna; pomoc w organizacji wydarzeń naukowych lub popularno-naukowych; wsparcie różnych inicjatyw badawczo-rozwojowych) zapraszam do kontaktu mailowego.

Tematy prac dyplomowych pod moim przewodnictwem zgłaszane (nie później niż do końca stycznia w przypadku semestrów letnich oraz nie później niż do końca maja w roku poprzedzającym obronę w przypadku semestrów zimowych) będą wyłącznie po uprzednim ustaleniu ich zakresu oraz stosowanych na ich potrzeby narzędzi, z osobami bezpośrednio zainteresowanymi. Z tego względu zachęcam do rozmów w miesiącach poprzedzających wybór tematów ww. prac (poniżej zamieszczam moje aktualne zainteresowania naukowe i dydaktyczne). Przykładowe tematy prac dyplomowych:

  • Projekt wstępny systemu zasilania lotniska w energię elektryczną, ciepło i paliwa płynne, oparty na technologiach wodorowych oraz OZE,
  • Projekt wstępny silnika lotniczego klasy VCE o ciągu maksymalnym 200 kN,
  • Projekt wstępny jednoprzepływowego, turbinowego silnika lotniczego o ciągu maksymalnym 3 kN,
  • Projekt wstępny napędu hipersonicznego do bezzałogowego statku powietrznego o maksymalnej masie startowej 100 ton,
  • Projekt wstępny turbowentylatorowego silnika o ciągu maksymalnym 400 kN,
  • Projekt wstępny układu napędowego ornitoptera o rozpiętości skrzydeł 2 m,
  • Projekt koncepcyjny komory spalania wodorowego, turbinowego silnika lotniczego o ciągu maksymalnym 200 kN,
  • Projekt regulowanego wlotu powietrza dla hipersonicznego, bezzałogowego statku powietrznego o maksymalnej masie startowej 50 ton,
  • Projekt wstępny regulowanej dyszy wylotowej dla wielozadaniowego myśliwca o obniżonej wykrywalności,
  • Projekt wstępny silnika turbowałowego dla pasażerskiego tiltrotora o maksymalnej masie startowej 30 ton,
  • Badania zjawisk cieplno-przepływowych zachodzących w układzie wylotowym silnika turbowentylatorowego wyposażonego w nakładki szewron,
  • Projekt stanowiska do badania turboodrzutowych silników lotniczych małej mocy,
  • Badania wpływu różnych dodatków paliwowych na parametry pracy dwusuwowego silnika lotniczego małej mocy,
  • Projekt okapotowania czterosuwowego, tłokowego silnika lotniczego o mocy maksymalnej 60 kW,
  • Badania numeryczne efektu Coandy w obrębie statku powietrznego wyposażonego w napęd turboodrzutowy z wyprowadzeniem spalin na powierzchnie nośne,
  • Projekt stanowiska do badania małych silników rakietowych na stały materiał pędny,
  • Identyfikacja zjawisk cieplno-przepływowych w liniowej dyszy typu aerospike silnika rakietowego o ciągu maksymalnym 1000 kN,
  • Projekt wstępny rakietowego silnika hybrydowego o ciągu maksymalnym 75 kN,
  • Projekt wstępny tłokowego, czterosuwowego silnika lotniczego z cylindrami w układzie boxer, o mocy maksymalnej 100 kW,
  • Projekt wstępny tłokowego, dwusuwowego silnika lotniczego o mocy maksymalnej 10 KM,
  • Projekt wstępny turbosprężarki do tłokowego silnika lotniczego o mocy maksymalnej 50 kW,
  • Projekt wstępny turbośmigłowego silnika lotniczego o mocy maksymalnej 500 kW,
  • Badanie numeryczne efektu Meredith w samolocie North American Aviation P-51 Mustang,
  • Projekt chłodnicy oleju dla samolotu An-2,
  • Budowa stanowiska laboratoryjnego do badania silników klasy cold gas thruster,
  • Projekt chłodnicy powietrza do turbodoładowanego, lotniczego silnika tłokowego o mocy maksymalnej 100 kW,
  • Projekty wymiennika ciepłowniczego dla poresursowego silnika lotniczego o mocy 300 kW,
  • Projekt wstępny startowego silnika rakietowego do pocisku balistycznego,
  • Projekt koncepcyjny hybrydowego napędu klasy TRCC dla statku kosmicznego wielokrotnego użytku,
  • Projekt wstępny turbinowego napędu odrzutowego wykorzystywanego podczas zniżania i lądowania wahadłowca,
  • Projekt wymiennika ciepła do regeneracyjnego podgrzewu powietrza od spalin w JTSO,
  • Analiza możliwości poprawy parametrów pracy JTSO dzięki wykorzystaniu ciepła spalin i regeneracyjnego podgrzewacza powietrza,
  • Projekt 2-suwowego silnika tłokowego lotniczego z zapłonem samoczynnym i tłokami przeciwsobnymi,
  • Projekt wymienika ciepła olejowo-paliwowego dla silnika turbowentylatorowego dużego ciągu,
  • Projekt wymienika ciepła olejowo-powietrznego dla silnika tłokowego małej mocy,
  • Projekt wymiennika ciepła wodorowo-powietrznego dla silnika turboodrzutowego klasy NK-88,
  • Projekt wymiennika ciepła metanowo-powietrznego dla silnika turboodrzutowego klasy NK-89,
  • Projekt wstępny silnika offsetowego dla motocykla żużlowego,
  • Projekt wstępny silnika turbostrumieniowego dla naddźwiękowego bombowca strategicznego,
  • Projekt wstępny instalacji paliwowej dla średniokadłubowego samolotu pasażerskiego o napędzie wodorowym,
  • Projekt systemu CAE służącego do wstępnego projektowania lotniczych silników tłokowych,
  • Projekt wstępny turbinowego silnika odrzutowego dla pocisku manewrującego powietrze-ziemia o masie startowej 1500 kg,
  • Projekt wstępny lotniczego silnika Wankla o mocy nominalnej 100 kW,
  • Projekt wstępny lotniczego silnika tłokowego w układzie OPOC o mocy nominalnej 100 kW.

Zainteresowania naukowe:

  • napędy lotnicze (jedno- i dwuprzepływowe, turbośmigłowe, turbowałowe, rakietowe, strumieniowe, tłokowe, pulsacyjne, hybrydowe, VCEs itd.), w tym: identyfikacja zjawisk cieplno-przepływowych, zagadnienia wytrzymałościowe, optymalizacja, spalanie i paliwa,
  • systemy pokładowe statków powietrznych,
  • technologie energetyczne nowej generacji w zastosowaniach stacjonarnych i mobilnych,
  • modelowanie systemów energetycznych,
  • ograniczanie emisji zanieczyszczeń z technologii stacjonarnych i mobilnych,
  • utylizacja energii odpadowej,
  • komputerowe wspomaganie projektowania.

Poniżej zamieszcza się także spis ostatnich 10 publikacji naukowych oraz link do pełnego zestawienia:

Politechnika Wrocławska © 2025

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję